Навиците и нашето ежедневие

Каква е причината толкова трудно да се отърваваме от вредните навици ? Този въпрос
сме си задавали всички не един или два пъти. Отговорът се крие в нашата борба с
един от най-еволюционните процеси на учене познат на науката а именно „ процес на
учене основан на наградата“. Този процес се случва по следния начин и нека
използваме за пример парче шоколад :

Виждаме шоколад → мозъкът ни дава сигнал за калории, което означава ОЦЕЛЯВАНЕ
→ изяждаме парчето и се чувстваме добре, защото ни е вкусно → мозъкът ни кара да
запомним къде да намерин тази храна. Закотвяме този спомен и се научаваме да
повтаряме действието във времето. В един момент обаче мозъкът ни решава, че
когато се почувстваме зле, трябва да похапнем нещо вкусно, за да ни стане хубаво. И
когато треньорът ни каже, че трябва да намалим сладкото, мозъкът ни кара да се
съпротивляваме на вече изградения навик да ядем шоколад, когато не сме на кеф.

Използвайки същия принцип, може да си изградим и едни от най-полезните навици, а
именно спортуването и здравословното хранене. Ето няколко съвета за това, как да
изградим успешно такъв.

1. Поставете началото с възможно най-малкия навик. Например, сутрин правите
десет клякания, а след обяд изкачване на пет етажа. Целта е да нямате нужда от
твърде много мотивация да го правите, т.е. да не можете да кажете НЕ. Хората,
коиито не са свикнали с движение, като видят цялостната картина на една
тренировъчна програма, моментално се отказват.

2. Започнете да увеличавате започнатия навик постепенно. Ако се опитате да
преследвате голямата картина от самото начало, има голяма вероятност да се
откажете още първата седмица. Според психологическия модел на
издържливостта, услието което спортистът влага по време на състезанието,
зависи от неговото усещане за постигане на целта и ако в даден момент от
битката той усети, че няма да я постигне, то той най-вероятно ще намали
усилията си. Ето защо карйната цел трябва да е разделена на много по-малки
такива, като усилията е хубаво да се увеличават най-много с един процент на
седмица, така че да не усетим промяната.

3. Водете си дневник в продължение на 30 дни. Последните проучвания доказват,
че нов навик се придобива за период от 30-40 дни. Направедете си календар и
се старайте да не пропускате ден. Ако това все пак стане, запишете си, каква
точно е била причината да пропуснете изпълнението на плана за деня. По този
начин по-лесно ще избегнете следващата възможност за провал по същата
причина.

Навиците представляват цели 40 процента от нашето ежедневие, представете си
ежедневие изпълнено само с навици, които работят за нас. Нуждата от смяна на
навиците през определен период от време идва, защото волята и мотивацията
работят като мускул, който се тренира по цял ден, т.е. измаря се и има нужда от
почивка и смяна. А сега, с лист и химикал, започнете да изграждате новия си навик,
който ще работи за вас.

Автор: Иво Маринов

Редакция: Явор Арнаудов