Подложи своето “Защо” на тест

Има някои неща, които знаем за това какво прави едно “Защо” послание страхотно. Всичко това е  в процес на развитие, така че в никакъв случай не e изчерпателен отговор. Просто е най-доброто, което имаме в момента

Можете да подложите вашето “Защо” на тест, като имате предвид критериите по-долу. Те включват както идеите на екипа ни през годините, така и размислите на нашия основател, Саймън Синек, от следващата му книга, “Безкрайната игра”.

Страхотно “Защо” послание е:

  • Просто и ясно – колкото по-разбираемо е посланието ви, толкова по-лесно е да бъде споделено. Колкото по-лесно се споделя, толкова по-вероятно е да предприемем действие и да му вдъхнем живот.
  • Без “Какво” – Какво правим (конкретни продукти, услуги или роли) са просто доказателство за нашето “Защо” в действие. Те не са вашето “Защо”. Вашето “Защо” е причината клиентите ви, приятелите и семейството, да ви обичат. Например, да бъдете “финансов съветник” не е причината да ви обичат. Може би причината е, че давате нова перспектива, която им позволява да вземат решения за по-добро.
  • В услуга – нашето “Защо” е това, което сме в най-естественото си състояние. Всеки такъв човек е в услуга на другите около него. Вашето “Защо” винаги е свързано с начина, по който допринасяте като човек. Вашето “Защо” е нещото, което обичате да давате на другите и което имате нужда да получите.
  • С положителен език – по-вдъхновяващо е да се движиш към нещо, отколкото далеч от нещо. Най-силните “Защо” послания са изразени в положителен език, който ни вдъхновява да се движим напред към по-светло бъдеще.
  • Звучи правилно на автора – в крайна сметка, това е вашето “Защо” и трябва да усещате, че е правилното. Много е ценно да действате и живеете според своето “Защо”.

Наред с тези пет критерии, има три нови, които са свързани със справедлива кауза. Справедливата кауза е вашата благородна цел. Визия за света, която е толкова вдъхновяваща и завладяваща, че хората искат да се жертват за нея.

За да бъде една кауза справедлива, е необходимо да бъде:

  • Гъвкава – да може да устои на всяка политическа, културна или технологична промяна. Например, ако вашата цел е свързана с някаква модерна технология, тя не е гъвкава.
  • Приобщаваща – тя трябва да служи като отворена покана за всеки, който иска да допринесе. Ако целта е технологична, тя е предимно създадена за вашите инженери и излкючва възможността останалите да допринасят значително.
  • Ориентирана към услугите – основната полза на каузата е за другите. Например, ако отидете при шефа си за кариерен съвет и той ви даде съвет, който служи най-вече на собствения му интерес, целта му не е ориентирана по този начин.

Моето “Защо” е да ангажирам хората по значим начин, така че да се свързваме дълбоко и да живеем в един по-удовлетворяващ свят.

Кое е твоето “Защо”?!

Автор: Стивън Шелдецки
Превод: Габриела Герасимова
(Публикувано със съкращения)