Не позволявайте на перфекционизма да бъде враг на производителността

Продуктивността не се състои в това да се направи повече. Става дума за стойността на онова, което правите. Три аспекта на перфекционизма могат да попречат на способността ви да приоритизирате най-важните задачи.

  1. Не сте склонни да определяте решенията като „неважни“.

Има аргумент, че за маловажни решения трябва или да вземете бързо, или да възложите решението на външни изпълнители.

Но перфекционистите трудно определят решенията като маловажни. Обичат да контролират всичко. Защо? Защото несъвършенствата ги притесняват повече, отколкото другите хора. Ако нещо се обърка, перфекционистите може да почувстват раздразнение, което трудно да игнорират.

Понякога перфекционистите са толкова свикнали с микроуправлението, че дори не им хрумва, че някое решение може да е маловажно. Те автоматично класифицират всичко като важно.

Решение: В съвременния живот умората от вземане на решения може да бъде интензивна. Един перфекционист може да се научи да не контролира някои избори, ако обърне внимание на това колко добре е да бъдеш освободен от тежестта на вземане на решения. Опитайте да използвате евристика за бързо вземане на решения или делегиране с очакването, че ще получите много по-бързи и доста добри решения като цяло, но не и перфектни. Например, една евристики е: ако съм мислил да направя нещо три пъти, ще се захвана и ще го направя, без допълнително обмисляне.

  1. Чувствате се морално задължени да преизпълните.

Вярата, че трябва да надминете очакванията във всяка ситуация, може да се прояви по много начини.

Да кажем, че някой предлага да ви плати 1000 долара за услуга. Ако сте перфекционист, предоставянето на стойност от $1000 може да не изглежда достатъчно. Може да си помислите, че трябва да дадете това, за което вашите конкуренти биха платили 1500 долара, защото искате да ги надминете. Мислите си: „Ако не преизпълня, значи съм недостатъчен“.

Или ако прецените, че 24 часа е уважаван период от време, в който да отговорите на имейл на колега, може да зададете своя собствена лента в рамките на шест часа. Ключовият момент е, че вярвате, че това, което обикновено е разумно, не се отнася за вас и вашият собствен стандарт трябва да бъде различен.

Понякога си мислите „ако се стремя да предоставя 1,5х или 2х стойност за всички услуги, които предлагам, тогава никога няма да предоставям недостатъчно количество“. То може също да бъде предизвикано от тревожност, несигурност. Например смятате, че единственият начин да предотвратите разочарованието или недоволството на някой от вас е като винаги надхвърляте очакванията. Перфекционистите също понякога си представят, че ще има катастрофални последици, ако не успеят да преизпълнят; например, те се притесняват, че клиентът няма да иска да работи с тях, ако отделят един ден, за да отговорят на заявка по имейл дори ако това не е спешна заявка и те са доволни от всичко останало.

Решение: Имайте план за това какво ще коригирате, ако забележите тези мисловни модели. Разберете какво ви струва винаги да се стремите към превъзходство. За какво друго нямате време, енергия, внимание и воля? Може би вашето собствено здраве, вашите големи цели или вашето семейство. Ако прецените, че разходите са значителни, опитайте да имате правило за това кога ще преизпълните. Например, може да решите, че в три от десет ситуации, в които имате желание да го направите, ще го направите, но не и в останалите седем.

Специфичните за ситуацията навици също могат да ви помогнат. Например, ако репортер ми изпрати повече от шест въпроса за статия, върху която работят, аз обикновено отговарям на шест или повече въпроса подробно и ще отговарям минимално или ще пропусна останалите. (Вероятно давам по-добри отговори, използвайки тази стратегия, защото се фокусирам върху областите, в които имам най-интересните неща да кажа.)

  1. Прекомерно се дразните, когато не сте на 100% последователни с добрите навици.

Когато перфекционистите искат да възприемат нови навици, те са склонни да попадат в една от трите категории. Те отхапват повече, отколкото могат да сдъвчат. С други думи, плановете им са твърде обременителни за управление – избягват да започват какъвто и да е навик, освен ако не са 100% сигурни, че могат да постигат целта си всеки ден, което води до отлагане; или приемат само онези навици, към които могат да се придържат независимо от всичко.

Гъвкавостта е отличителен белег на психологическото здраве. Трябва да имате капацитет да вземете почивен ден от фитнес залата, например. Трябва също така да можете да се отклоните от навиците, които някога са били важни за вашата производителност или развитие на умения, но сте надраснали. Може би като начинаещ блогър сте се заклели винаги да публикувате три пъти седмично, но сега това ви изгаря.

Решение: Имайте механизъм за проверка дали не се придържате към навика, само защото се покланяте пред олтара на самодисциплината. Ако никога не сте пропускали тренировка за две години (или друг навик), вероятно е имало дни, когато извършването й не е било най-доброто използване на времето ви. Редовно преглеждайте алтернативните разходи за всякакви дейности или поведения, които усърдно извършвате, за да сте сигурни, че в момента те са най-доброто използване на вашата физическа и умствена енергия.

Перфекционизмът често се ръководи от стремеж към съвършенство, но може да бъде самосаботиращ, ако доведе до неоптимално поведение, като продължаващи навици извън тяхната полезност, прекомерно изпълнение, когато не се налага, или прекомерно обмисляне на всяко решение, което вземете.

Научете повече информация за управление на времето