Как да работим с манипулиращ човек?

Почти всеки, който някога е ходил на работа,се е сблъсквал с офис манипулатор. За съжаление повечето служители се колебаят да излязат публично със своите притеснения. А причината: дори и да го направят, типичните корпоративни реакции варират от предпазливи или пренебрежителни до действително отмъщение на жертвата, а не на нарушителя.

За съжаление, много работни места насърчават манипулатори, защото изглежда, че са ефективни при изпълнение на задачите, въпреки значителните разходи, които злоупотребата им може да нанесе на производителността и хората с течение на времето. Особено когато не можете да накарате йерархията или други органи да се намесят от ваше име, помага да имате свои собствени легитимни подходи за справяне.

В продължение на почти 30 години консултации се сблъсках с безброй примери за манипулация, тормоз и неподходящо използване на властта. Три вида отговори се оказаха постоянно ефективни за противопоставяне. Като минимум, те ще ви помогнат да се утвърдите и да си възвърнете чувството за контрол, вместо да страдате в мълчание, докато измисляте дългосрочния си план.

Първо, бъдете скептични относно получаването на твърде много специално внимание. Манипулаторите обикновено не показват истинските си лица в началото. Всъщност те често се представят като съюзници или довереници, защото трябва да ви спечелят на своя страна, за да разберат къде са вашите слаби места и какво могат да получат от вас. Те са умели в преценката си за това кои служители са достатъчно изтънчени и уверени, за да стоят сами и кои са податливи на манипулация.

Вълнуващо е, ако влиятелен колега или началник изглежда се интересува от вас. Но ако сте чували страшни неща за тях, е разумно да продължите с повишено внимание. По-специално, имайте предвид, ако някой се отнася към вас като към свой любимец, но прави малки неща, които ви карат да се чувствате зле, принизява ви, когато говорите с други, или ви притиска да действате против собствените си интереси, за да останете на добрата им страна.

Един изпълнителен директор на ниво C, с когото работих, беше наранен от колега, който твърди, че е неин поддръжник и добър приятел, но постоянно изтъкваше несъвършенствата и грешките по начин, който в началото изглеждаше полезен. В крайна сметка това подкопа нейната увереност. С течение на времето тя започна да се съмнява в собствените си инстинкти и започна да се държи като помощник на манипулативния колега, вместо да защитава собствените си каузи.

Докато по-слабият изпълнителен директор осъзна какво се случва, тя имаше проблеми да се отдели от колегата си и загуби значителна част от статута и влиянието си сред колеги. Доверието и представата й за себе си бяха разклатени и тя не успя да си възвърне опората или влиянието, докато не напусна компанията.

Второ, бъдете готови да рискувате малки публични конфронтации. Понякога единственият начин да се разкрият маневрите на манипулатора е да се изправите срещу тях в момента. Може да е трудно да направите това, ако сте новак. Когато някой има куража, и остроумието да се намеси, това ще даде сигнал на манипулатора, че поведението му е разкрито. Това показва на наблюдателите, че е възможно да се намесят и да пазят другите в безопасност, докато движат бизнеса напред.

По време на една клиентска среща, на която присъствах, един изпълнителен директор правеше доклад по телефона, докато останалата част от лидерския екип присъстваше на разговора. В един момент вицепрезидент, който имаше изключително самоцелна и манипулативна репутация, повдигна вежди от привидна изненада, поклати многократно глава и накрая сви рамене, сякаш за да покаже на колегите си в стаята, че или той не го прави, или не е съгласен с това, което казва неговият колега, или не разбира защо го казва — всичко това без той да каже и дума.

Директорът, който говореше по телефона, нямаше представа, че доверието в него се омаловажава. Попитах директно манипулатора: „Имаше ли нещо, което искаше да добавиш? Изглеждахте така, сякаш не сте съгласни категорично с това, което чухме току-що. Искахте ли да се противопоставите или на заключението, или на някои от подробностите, или сте доволни от доклада?“

Вицепрезидентът в залата отрече да има някакви разногласия, но явно се чувстваше неудобно да бъде поставен на място и вече не можеше да властва или да хвърли злословия върху колегата си.

Трето, откажете да пазите тайни или да обсъждате другите. Вместо това, бъдете директни и прями, задръжте позицията си. Интригантите може да се отнасят към вас като към доверен вътрешен човек, да ви говорят за неадекватността и провалите на други хора. Не се поддавайте на подразбиращото се ласкателство. Попитайте за подробности, за да опровергаете намерението им: „Не съм сигурен, че разбирам какво имате предвид. Защо ми казваш това? Какво ме молиш да направя?”

В друга клиентска компания работих с лидер, който се чувстваше неудобно от директния конфликт и който се опитваше да накара други хора — включително мен — да предадат съобщения, които тя се страхуваше да предаде. Вместо да я оставя да крие критиките си зад другите, бих казал неща от рода на: „Беше ясно, че не ти харесва как Джеймс се справи с конфликта на екипа си. Ще се радвам да се срещна с вас и Джеймс, за да обясните притесненията си и след това мога да работя с него за управлението на екипа му”. Сега, когато тя разбира собствения си модел на поведение и е получила подкрепа за промяна, е много по-малко вероятно да прехвърли неудобни ситуации на другите.

Ако позицията ви е по-висока от манипулатора, най-ефективното нещо е незабавно да започнете строг план за коригиращи действия, като използвате подходи като тези и предоставяте конкретна поведенческа обратна връзка, докато те или изоставят неподходящите си навици, или ги премахнете. И ако притежавате по-малко власт или влияние, тези три подхода ще ви помогнат да се защитите и да сведете до минимум отрицателното им въздействие както върху вас, така и върху останалата част от организацията, докато сте готови да останете в играта.

 

Източник: Harvard business review