6 мита за обратната връзка

Обратна връзка: самата дума ни кара да се чувстваме неудобно, въпреки че ни съпътства през целия ни живот. Контролните в училище, коригирани и оценени от учителя, са вид обратна връзка която ни помага да се подобрим още в най-ранен етап. Проучване във водещ университет в Обединеното кралство потвърждава точно това: Получаването на обратна връзка в училище води до по-добро представяне. Същото трябва да важи и за изявите ни в работата, нали?

Ние се стремим да предизвикаме обратна връзка в редица аспекти на нашия живот. Шофьорите и пътниците на Uber се оценяват взаимно, оценките на продуктите в Amazon влияят върху това, което купуваме, ресторантите и хотелите получават незабавна обратна връзка от TripAdvisor, а фризьорите могат да подобрят услугите си, като проверяват рейтинга си в Yelp. И така, какво се случва на работа?

Една от причините обратната връзка да ни кара да се чувстваме некомфортно по време на работа е, че мениджърите в организациите са склонни да разглеждат обратната връзка по начини, които просто не са верни. По-долу разглеждаме шест мита за обратната връзка, които карат мениджърите да я пренебрегват, въпреки че е доказано, че тя ни помага да се учим и подобряваме.

Мит 1: Обратната връзка се случва така или иначе – не е необходимо да я планираме

В повечето приказки феята се появява точно когато е най-необходима. Някои лидери вярват, че обратната връзка е като нея: по някакъв начин, магически, ще се появи и служителят някак си ще разбере.

Идеята, че обратната връзка просто се случва от самосебе си многократо е опровергавана. Мениджърите обикновено не дават обратна връзка. И магия рядко се случва.

Мит 2: Служителите не харесват обратната връзка

Има преки доказателства за този мит. Много хора избягват възможностите за обратна връзка, особено когато има проблеми с производителността. Проучване, уместно озаглавено „Криеш ли се от шефа си?“ показва, че в 24% от случаите, след инцидент с лошо представяне, служителят се опитва да избегне своя ръководител.

Ето проблема за организациите: Лидерите бъркат това, което хората харесват с това, от което се нуждаят. Помислете за вашия преглед при зъболекаря. Може да не ви хареса заключението, че имате нужда от пломба, но ако сте доволни, че диагнозата е задълбочена и точна, това е важна информация и трябва да действате. (И вашият зъболекар може да ви информира за нуждата от лечение, без да ви кара да се чувствате зле, защото не си миете зъбите правилно!) Може да не сте щастливи, но можете да сте доволни. В резултат на обратната връзка вие знаете какво да направите, за да предприемете коригиращи действия. Усмихнете се!

Мит 3: Мениджърът е жрецът, който вижда и предвижда всичко

Мениджърите могат да бъдат подложени на голям натиск, за да дадат „правилна“ обратна връзка. А какво се случва ако сбъркат?

Мениджърите са важни, но изследвания потвърждават, че достоверността на източника или доверието в лицето, което дава обратна връзка, влияе пряко върху ефекта от нея, както и към последващите корективни действия. Ако доверието и личната ангажираност към мениджъра са ниски, обратната връзка няма да доведе до желаните резултати.

Организации, които вярват, че всичко зависи от мениджърите, рискуват същите да решат, че е по-безопасно да не казват нищо.

Мит 4: Обратната връзка е добра, честата обратна връзка винаги е по-добра

Проучване показва, че има повратна точка, при която увеличаването на честотата на обратната връзка води до намаляване на усилията и производителността на служителя. Това откритие противоречи на общоприетото мнение, че служителите се нуждаят от много обратна връзка, особено когато учат нова задача или роля. Твърде много обратна връзка е особено вредно в ранния етап на обучение. Научаването на нещо ново изисква място за експериментиране и учене от грешките.

Парадоксът е натискът върху мениджърите да дават честа обратна връзка и тези, които действат  добросъвестно, често установяват, че усилията им водят до разочарование и обърканост у служителите. А в резултат на това те могат да решат да се откажат.

Мит 5: Негативната обратна връзка е лоша

Няма нищо лошо в похвалите и признанието, но много организации смятат, че отрицателната обратна връзка е лоша. Когато това убеждение е широко разпространено в организацията, лидерите избягват да дават обратна връзка изцяло, за да избегнат да кажат нещо негативно, или подслаждат посланието до такава степен, че то няма практическа стойност.

Даването на обратна връзка може да бъде предизвикателство и изследванията потвърждават, че лидерите често са неумели в това. Всъщност, умението за даване на конструктивна обратна връзка често е в дъното на списъка с лидерски компетенции за мениджъри и ръководители.

Истината е, че не това дали обратната връзка е положителна или отрицателна,  влияе върху производителността. Има достатъчно изследвания, които показват, че положителната обратна връзка може да доведе до намаляване на усилията, точно както отрицателната може да засили желанието на човек да постигне повече. Въпросът е контекстуален. Когато обратната връзка е ситуативна, нейното въздействие е положително. Робин Шарма, автор на „Монахът, който продаде своето ферари“, веднъж написа в Туитър: „Отрицателната обратна връзка може да ни огорчи или подобри. Ти избираш!“

Докато позитивността и оптимизмът могат да увеличат постоянството на хората при изпълнение на дадена задача, те имат незначително влияние върху представянето. Някои учени стигат дотам, че казват, че единствената полезна обратна връзка е отрицателната такава. За организации, които вярват, че „негативната обратна връзка е лоша“, резултатът е просто пропуснатата възможност за подобряване на производителността.

Мит 6: Обратната връзка е панацея

Преставително мета-аналитично проучване показва, че само половината от интервенциите с обратна връзка водят до подобрена производителност. В една трета от случаите производителността се влошава след обратна връзка.

За да доведе обратната връзка до подобряване на представянето, мениджърите трябва да вземат предвид различни фактори и да ги синтезират в смислено, висококачествено съобщение. Те трябва да направят посланието конкретно спрямо представянето на своите служители и подкрепящо усилията им за подобряване. Този подход включва предоставяне на обратна връзка за напредъка. Организациите, които вярват, че обратната връзка е панацея, бързо се разочароват и усилията се провалят.

Много мениджъри и организации се притесняват от тези шест мита за обратната връзка и вярата в тях води до неоптимални резултати. Познаването на техниките за правилно даване на обратна връзка може да подобри ефективността й и да доведе до повишено удовлетворение на служителите и по-добро представяне.

Превод: НЛП България