Четири дръзки подхода към лидерството

Когато стартирах бизнеса си, трябваше да проведа един конферентен разговор с инвеститорите си. Прекарах часове в подготовка. Беше провал.

Софтуерът за конферентни разговори, който използвахме, ни ограничи до 26 души – нещо, което пренебрегнах. Чак след началото на срещата започнах да получавам съобщения от хора, които твърдяха, че не могат да влязат в разговора и осъзнах, че има проблем.

Софтуерът имаше функция за уебинар, която ни позволи да включим повече хора, но се изтормозих, докато успях да свържа всички. Трябваше да изпратя имейл с новите кодове, като едновременно с това разяснявах по телефона какво трябва да направят.

Когато накрая всички бяха на линия, вече закъснявахме с 20 минути. Честно казано вече ми се искаше да отложа разговора, за да мога да започна на чисто. Но чувствах задължение към хората, които присъстваха – да не споменавам задължението към своята компания и желанието ми да я развивам.

Прекалено много се подготвях за това обаждане и затова се провали.

Потиснах стреса и продължих нататък. Не ставаше въпрос да се игнорира какво се е случило, а по-скоро да продължим, независимо от случилото се.

След като всичко свърши, получих няколко имейла от хора, които аплодираха колко добре се справих с положението. Въпреки че оценявах подкрепата им, се изненадах. Изненадах се също от факта, че това, което бях направил, се оказва нормално поведение.

Всъщност, изследванията от университета “Корнел”, проведени през 2016 г., установяват, че когато сте в стресова ситуация, прерамкирането на стреса във вълнение ви кара да изглеждате по-компетентни. С други думи, променете емоциите си от отрицателни в положителни.

Как да направите това?

Ще ви дадем няколко успешни стратегии:

1. Не сдържайте емоциите си:

Мълчанието е изкушаващо в подобна ситуация. Но това може да повлияе на начина, по който хората ви виждат като лидер. Според изследвания служителите вярват, че демонстрацията на емоции прави комуникацията с е 40% по-ефективна от това, човек да е статичен и неемоционален.

И това е разбираемо. Когато се случи нещо неочаквано или стресиращо, другите около вас ще забележат. Преструвайки се, че нищо не се е случило изглежда неестествено. Когато дадена ситуация оправдава съответна реакция, реагирайте. Важното е как пренасочвате емоциите си. Както страданието може да се превърне в страст, нервността може да стане вълнение, а чувството на неудовлетвореност може да бъде прерамкирано като стремеж и решимост. Отделете миг и попитайте себе си, как да превърнете това негативно чувство в нещо положително? Това ще запази вашата репутация като лидер.

2. Дръжте главата си високо вдигната.

Проучвания сред здравни психолози показват, че добрата стойка, когато сте изправени пред стрес, може да ви помогне да запазите самочувствието и да подобрите настроението си. Свиването ви кара да изпитвате съмнение и страх. Добрата стойка изпраща на ума ви съобщение, че сте уверени и способни, което на свой ред изпраща подобно послание на вашите служители. Това също така показва на хората около вас, че няма да позволите на стресови ситуации да ви сварят неподготвени.

3. Не се извинявайте.

Нищо не демонстрира по-голямо съмнение в себе си от думата “съжалявам”. Тя едновременно изпраща съобщение, че ви липсва контрол над ситуацията и че приемате вината за случилото се. Това ви кара да изглеждате некомпетентни като лидери. Често в стресови ситуации грешките не са по ваша вина. Технологията не е безгрешна. Стават произшествия. Но вместо да се извинявате покажете, че търсите решения и имате контрол над ситуацията. Вместо да се извинявате, кажете нещо като: “Ударихме на камък, но ще намеря решение след минута”. Да кажете на хората, че търсите решение за проблема показва, че все още сте отговорни за развитието на ситуацията. Не се разкайвайте, а спокойно се придвижете напред.

4. Признайте грешката.

За съжаление, понякога стреса се дължи на вашите действия. Въпреки, че твърде честото извинение все още не е добра стратегия, пренебрегването на грешката също не е приемливо. В ситуации като тези, дръжте себе си отговорни. Признайте грешката си, но също така помислете за начин да я преодолеете.
Поглеждайки назад към моята история разбирам, че именно тя ми позволи да постигна успех. Факт беше, че отървах топката и трябваше да го призная. Но и бързо бях готов с решение как да продължим.
Поемането на отговорност за грешките ни предоставя и друго предимство на лидерите: доверие. Изправен пред провала, вместо да минете „между капките“, по този начин показвате на вашите служители, че винаги могат да разчитат на вас.

Автор: НЛП България

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *