9 истини за резултатен бизнес коучинг

Бизнес коучингът на родна почва се разви като строителство през 2008, бурно и бързо. От къде успяха тия хора да натрупат по 10, 15 години опит, така и не разбрах. Все повече фирми се оплакват от коучинг и консултантски програми с нулеви резултати, което подронва авторитета на опитни професионалисти. Искам да направя няколко пояснения относно бизнес коучинга в различните аспекти от неговото приложение.

1. Бизнес коучингът има три стъпки : Договаряне, Анализ, Коучинг. Когато липсва договаряне коучингът се превръща в менторство или медиация. Когато липсва анализ, коучингът се нарича приятелски разговор. Когато липсва коучинг частта, а се дава съвет или препоръка, тогава се получава консултиране.

2. Бизнес коучингът работи с човек/ хора в рамките на екип. Когато коучинг се прилага само на един човек от екипа, това е личен коучинг за бизнес цели или решаване на проблеми.

3. Бизнес коучингът би трябвало да включва екипни сесии. Тези сесии не обхващат тийм билдинг игрички и по време на тях не се отпускаме в ръцете на никой и не си подаваме въженца, нито се прегръщаме от любов, не се плаче от емоционална интелигентност (или липса на такава). Такива дейности се отработват индивидуално или на двойна сесия. По време на екипни срещи се работи по проблеми и цели пряко свързани с дейността на екипа, в рамките организацията и свързани със стратегията й.

4. Бизнес коучът не е приятел, защото в противен случай не може да дава обективна обратна връзка. Той работи с функция, процес развит за или по функцията, с човека в дадена функция. Това означава, че когато се смени служителят, коучът продължава да работи с функцията. Когато се смени длъжността, коучът спомага напасване на човека в новата функция. Когато се промени процесът на работа, коучът работи със същия човек в същата функция, спрямо новия процес.

5. Ефикасният бизнес коучинг най-често продължава между 9 месеца и 18 месеца, като всички намеси, крайни резултати и форми на измерване на резултатите, са планирани в самото начало. Това е единствения начин проектът да даде краен резултат, защото показва че е имало договорка и анализ.

6. Същността на бизнес коучинга е в управлението на корпоративни промени. Ако получите готови отговори или правила „Как да …“ със сигурност не присъствате на бизнес коучинг.

7. Една от фазите на бизнес коучинга е въвеждането на конфликт. Без градивен конфликт няма промяна.

8. Коучингът не е наказателна мярка. Следствие от коучинга е промяната. Хора се назначават, някои напускат, други си сменят функциите, трети израстват, четвърти променят начина си на мислене, други поемат по-големи отговорности или екипи, органиграмата се променя, стратегията се развива, нова визия се ражда, корпоративна култура се сменя, истината се забелязва, нов продукт, услуга, иновация, позиция на пазара се реализира.

9. НЛП надгражда коучинга отвъд процеса на задаване на въпроси с техники за същинска вътрешна трансформация, защото работи фокусирано на съзнателно и несъзнателно ниво.
НЛП не е терапия, а принцип, в основата на техники за промяна посредством езика.

За да изберете коуч, вижте го/я как работи на практика. На думи всеки може, прецакай дявола напрактика.

Автор: Лора Арнаудова