Как да работим с манипулиращ човек?

Почти всеки, който някога е ходил на работа,се е сблъсквал с офис манипулатор. За съжаление повечето служители се колебаят да излязат публично със своите притеснения. А причината: дори и да го направят, типичните корпоративни реакции варират от предпазливи или пренебрежителни

Прочетете повече »

Тайната на организационната промяна е емпатията

Работя с главен изпълнителен директор, която преосмисля стратегията на компанията си, за да може по-добре да отговори на изискванията на клиентите и да процъфтява финансово. Това са големи промени, които ще засегнат всеки аспект от начина, по който фирмата работи

Прочетете повече »

6 мита за обратната връзка

Обратна връзка: самата дума ни кара да се чувстваме неудобно, въпреки че ни съпътства през целия ни живот. Контролните в училище, коригирани и оценени от учителя, са вид обратна връзка която ни помага да се подобрим още в най-ранен етап.

Прочетете повече »

Кога да си сътрудничим с колеги и кога да се състезаваме

Нека признаем една неудобна истина за работното място: хората, които се справят по-добре са тези, които знаят как да си сътрудничат и да се конкурират с колегите си. Те ясно разбират как работните взаимоотношения засягат техните интереси и организацията, внимателно

Прочетете повече »

Ивет Лалова пред Лора Крумова – за кариерата, мотивацията и би ли станала министър някога

Емблемата на българската лека атлетика в последните две десетилетия – Ивет Лалова, бе специален гост в предаването „На фокус“ по NOVA. Лалова даде пространно интервю, в което говори по различни теми, свързани с нейния личен живот и кариера. Как намира

Прочетете повече »

Методология за лидери, изправени пред трудни решения

Много методологии за вземане на решения се стремят да помогнат на лидерите да използват обективно информацията, за да намалят предубежденията, да работят под напрежение и да се осланят на данните, които имат. Но когато решенията са много комплексни и се

Прочетете повече »

Как умът ни прави преценки. 1-ва част

В предишната статия разгледахме стъпките, които да могат да ни помогнат в процеса на вземане на решение и разбрахме, че едно от първите и най-важни неща е да знаем целта на решението си. По този начин, много по-лесно идентифицираме критериите,

Прочетете повече »

Как да сте приятели с някого, с когото работите?

Работата Ви като висш мениджър често пъти е доста самотна. Трябва да доставяте трудните съобщения. А и не можете открито да разказвате за предизвикателствата си. И е необходимо да държите ключовите си решения в тайна, докато дойде подходящия момент. Няма

Прочетете повече »

Да бъдеш ангажиран на работното място не означава да си продуктивен

Високото ангажиране на служителите се е превърнало в Светия Граал на работното място. Според изследване на Галъп само една трета от служителите в САЩ се чувстват ангажирани на работа. Тази цифра е едва 13% по света през последните години. Много

Прочетете повече »

Мотивация на персонала

Добрата мотивация на персонала е изключително важна за успеха на всяка една организация. Ако успявате да постигнете висока мотивация на персонала, ще получите ангажираност и енергия, които ще се вливат в развитието на бизнеса ви всеки ден. И обратното, недостатъчната мотивация на персонала води до намаляване на усилията, които се влагат в работата, по-ниска производителност и по-слаби успехи.

Вижте повече:

И все пак да поддържате мотивация на персонала не е нещо лесно и просто – ръководителите на работното място трябва да я следят и подхранват постоянно.

Какво е мотивация на персонала

Мотивация на персонала 1
Добра мотивация на персонала – гарантирани успехи

Високата мотивация на персонала означава служителите всеки ден да са в състояние да внасят в производствения процес достатъчно количество ангажираност, енергия и креативност. Това е лесно за постигане, когато задачите са интересни на служителите, но добра мотивация на персонала означава същите нива да се поддържат и при неприятни за тях дейности. Нещо повече, именно в тези моменти поддържането на мотивация на персонала е много по-важно и трудно.

Защо е толкова важно да има добра мотивация на персонала

Ясно е, че един служител с ниска работна мотивация ще работи мудно, ще избягва колкото се може повече задачи, ще прекарва доста време в размотаване или на телефона си. При липса на добра мотивация на персонала работещите са нефокусирани, не влагат енергия, не осигуряват нито скорост, нито качество на свършената работа. Това, разбира се, е похабяване на ресурсите и потенциала на бизнеса. Но и много повече – ниската мотивация на един служител може да въздейства негативно и върху останалите, като по този начин забави и влоши цялостния работен процес в компанията. В крайна сметка лошата мотивация на персонала ще доведе до по-нисък стандарт в екипа и неуспех при изпълняване на високите цели.

И обратното, добрата мотивация на персонала създава служители, които са ентусиазирани, вършат работата си добре и с гордост. Изпълняват задачите си бързо, проактивни са и искат да работят качествено както заради компанията, така и заради самите себе си.

Ползи от добрата мотивация на персонала

Мотивация на персонала 2
Ползи от добрата мотивация на персонала

Високата мотивация на персонала може да доведе до няколко конкретни и съществени ползи за компанията.

По-добра производителност. Когато целенасочено се грижите за високата мотивация на персонала, ще насърчите служителите да дават по-добри резултати от работата си, да са по-продуктивни. Резултатът е ясен: повече приходи в компанията. Но по-добрата производителност има и втори важен аспект, който се изразява в повишаване на степента на удовлетворение на самите служители. От своя страна, това води до още по-висока естествена мотивация на персонала.

Повече креативност. Когато прилагате техники за мотивация на персонала, свързани с получаване на облаги, развивате креативността на служителите. Те се чувстват подкрепени и оценени и изпитват естествено желание да поемат и да се справят с все по-сложни задачи. На практика повишената мотивация на персонала стимулира растежа на всеки един от служителите и на компанията като цяло.

По-малко отсъствия. Правилните техники на мотивация на персонала са свързани не с критичност, а с подкрепа на служителите. Когато се грижат за равномерната натовареност и благосъстоянието на хората си, управителите създават среда с минимален стрес. Такъв тип мотивация на персонала води до намаляване на отсъствията на служителите.

По-слабо текучество. Продължаваме веригата, създадена от правилната мотивация на персонала – когато хората получават бонуси за добре свършена работа и се чувстват добре на работното си място, те не искат да го напускат. Това позволява да се създаде добре функциониращ екип от опитни специалисти, които работят бързо и качествено и могат да надграждат знанията и уменията си, вместо да се работи през цялото време с хора, които тепърва се обучават и напускат, преди да покажат пълния си потенциал.

Как да постигнете и поддържате висока мотивация на персонала

  1. Мотивация на персонала с ясна визия

За да поддържате правилна мотивация на персонала, трябва да имате ясна визия, която да бъде постигната. Екипът трябва да знае в какво точно влага усилията си, за да може по-лесно да вижда успехите, които постига по пътя си. Трябва да се знае каква е следващата стъпка, какво точно трябва да бъде постигнато.

  1. Мотивация на персонала с ясни причини

Освен да знаят какво трябва да направят, служителите трябва да знаят и защо е нужно да го правят – това е втората крачка към правилната мотивация на персонала. Всяка задача трябва да е подплатена с ясно формулиран отговор на въпроса „защо е нужно“. Така всеки служител ще знае как индивидуалните му действия ще доведат за цялостното израстване на компанията, дори когато върши най-малките дейности. Това е силна мотивация на персонала на личностно ниво.

  1. Мотивация на персонала 3
    Мотивация на персонала – отлична работна среда

    Мотивация на персонала с малки ясни цели

Ясно е, че цялата компания преследва една голяма, обща цел, която обаче често е доста далечна. Правилната мотивация на персонала залага на малките цели по пътя към голямата. Така всяка една стъпка изглежда по-постижима и може да се празнува като успех. Колкото по-често успяват служителите, толкова по-удовлетворени ще се чувстват, което води до по-висока естествена мотивация на персонала да постигнат следваща и следваща цел.

  1. Мотивация на персонала чрез признание и възнаграждение

Задължителен елемент от правилната мотивация на персонала е положителната оценка, която управителите и мениджърите осигуряват. Заслуженото признание не само повишава самочувствието, но и ентусиазма, и морала на екипа. Разбира се, признанието се проявява чрез награда, но не е задължително тя да е парична, може да е жест, почивен ден или израстване в кариерата. Но със сигурност наградата е изключително важна за поддържане на добра мотивация на персонала.

  1. Мотивация на персонала чрез автономия

Не можете да поддържате добра мотивация на персонала, ако не делегирате отговорности и не давате премерена свобода. Това демонстрира доверие, което е важно за доброто самочувствие и удовлетворението на екипа.

  1. Мотивация на персонала чрез добра работна среда

Ако офисът е мрачен, не се разрешават почивки и забавления, залага се на постоянен контрол и вътрешно разделение, няма как да се получи висока мотивация на персонала. В работната среда трябва да има място за забавление и приятелска атмосфера, залегнали в принципа „работи здраво, играй здраво“. Доброто настроение със сигурност ще повиши желанието за работа.

  1. Мотивация на персонала чрез работа в екип

Сътрудничеството е задължителен елемент за създаването на висока мотивация на персонала. То позволява развитие на идеите и подобрява качеството на свършената работа заради използването на най-доброто от компетенциите на различните служители.

 

Какво е мотивация на персонала

Защо е толкова важно да има добра мотивация на персонала

Ползи от добрата мотивация на персонала

Как да постигнете и поддържате висока мотивация на персонала