Галатео на 21-ви век: Как да сме желани в офиса
Знаменит през Ренесанса, Джовани дела Каза завещава редица правила и принципи на поведение, които отличават висшата класа от небогоизбраните. Галатео се превръща в норма на поведение за тези, които търсят общественото внимание, а името и влиза в италианския език като термин за изисканост и социален етикет. Някои от тези правила в днешно време звучат странно и дори комично, а други са издържали проверката на вековете, наложени в общественото поведение.
Точно както по времето на написването на Галатео и днес следването на определени правила в бизнеса определя какви сме като мениджъри, служители, партньори, клиенти. Т.е. разделя тези, на които естествено можем да се доверим и другите, в чието поведение липсва нещо важно. Било то и усилието да си наложат да бъдат приятни, подредени, с добър изказ и маниери.
Простите бизнес правила опират до една максима: отнасяйте се с другите така, както искате да се отнасят с вас. Нека за момент разгледаме в няколко кратки статии и без претенции за изчерпателност, какво е онова, което не бихте искали да правите на работното място, за да бъдете харесван и желан колега:
• Не предполагайте, че винаги сте прави:
Mоже да сте, може и да грешите. Истината скоро ще излезе наяве. Най-добре замълчете, за да не изглеждате арогантен/на.
• Не повишавайте тон в офиса:
Всички знаем колко изнервящ може да бъде колегата. Запазете спокойствие, пребройте до 20 преди да отговорите, защото само приятно и премерено поведение може да охлади страстите. А и позицията на омиротворител ще ви прилегне добре.
• Не говорете зад гърба на колега:
Работата в офиса зависи от добрия екипен дух и взаимното доверие. Загубеното доверие се връща трудно. Пазете репутацията на останалите в офиса, все едно работата ви зависи от това.
• Не се изолирайте от работната среда:
Ясно е, че някои задачи изискват концентрация. Както е ясно и че постоянното странене от социалния диалог на колегите ви ще ви създаде репутацията на човек, който не иска да е част от екипа. Използвайте почивките си за социален разговор с колегите и така ще повишите общия морал в екипа.
• Не носете личния си живот в офиса:
Всички сме хора. И това, което ни се случва извън офиса, вероятно определя настроението ни на работа. Чудесно е да имате теми за социален разговор в офиса, но когато единствената тема сте вие и личния ви живот, бързо ще се превърнете в нежелан събеседник.
Автор: Явор Арнаудов