clock Работно време: 9:00 до 18:00

Блог

Личностно развитие, мотивация, влияние, креативност

Голямото предизвикателство на 21-ви век е да се научим да консумираме по-малко. Ето как:

calendar 08.03.2024

Сподели:

Голямото предизвикателство на 21-ви век е да се научим да консумираме по-малко. Ето как:

Екологичният колапс е редовна тема на медиите. От изсичане на гори, през отслабване на почви, изчезване на животински и растители видове, до глобално затопляне, в последно време постоянно сме засипвани с плашеща информация. И ежедневно ни се напомня колко несигурно е бъдещето ни на тази променяща се планета.

И естествено много хора твърдят, че причините са в растящата популация. Което най-често е позицията на белия човек относно високата раждаемост в развиващите се страни, която трябва да бъде контролирана. А всъщност реалният проблем е друг – твърде многото богати хора.

Небалансирана консумация

В последните години учените постоянно показват използването на материални и природни блага в света, включващи всичко от риба, добитък, минерали, метали и дървесина, до горива. Общо над 80 милиарда тона годишно. А това, което природата може да възстанови са максимум 50 милиарда тона.

Тоест, ние сами изяждаме планетата си, сами режем клона на който стоим. И колкото и абстрактно да изглежда това твърдение, всички можем да видим последиците около нас. Намалява улова на риба. Умират пчелни колонии. Почвите губят свойства. Огромни крайбрежни части от световния океан се превръщат в мъртви зони.

От друга страна, консумацията не е разпределена равномерно между хората. Ние, от по-богатите нации, консумираме много повече от жителите в бедните части на света. Един човек в богата държава използва средно 28 тона суровини на година, докато такъв в бедна – под два тона. Индийците консумират 3,6 тона. Китай и Бразилия – по 12 тона. Което е средната консумация в света и почти двойно по-малка от тази в САЩ и Великобритания.

Ако всеки човек на планетата консумираше колкото хората в развитите страни, щяха да са ни необходими 3,8 Земи, за да ни издържат. И обратното, ако всеки консумираше, колкото хората в развиващия се свят, всичко с ресурсите щеше да е наред.

А ако искаме да знаем, кой е виновен за екологичната криза, информацията е налице. От 1990, световната годишна консумация е нарастнала с 33 милиарда тона. Ръстът на глава от населението в развитите страни е 81% от тази сума. С други думи, проблемът е създаден почти и единствено само от богатите.

Не всеки човек е причина за кризата

Проблемът е въпрос на ценности. Хората живеят в различни общества и икономически системи, и най-вече тези в Северна Америка и Европа виждат използването на материални блага като символ на богатство.

Ако искаме да намалим зловредния ефект върху планетата, то богатите страни рязко трябва да намалят консумацията си. Което е страшно. Защото хората мислят, че ограничаване й с 75%, толкова, колкото е необходимо, за да се влезе в безопасните нива, ще доведе до глад и мизерия. А това не е задължително. Защото ни карат да вярваме, че високите нива на консумация са необходими за човешкото развитие, което просто не е вярно.

Коста Рика, например, в която консумацията на глава на населението е съвсем малко над безопасните нива, има едни от най-високите показатели за развитие на населението в света. Продължителността на живота е над тази в Америка, а нивата на благосъстояние и удовлетворение от живота са като в Скандинавия. В този смисъл, Коста Рика притежава една от най-ефективните икономики в света: предлага високо ниво на благосъстояние при сравнително нисък екологичен натиск. Тоест, всички ние грешим, когато разглеждаме САЩ и Швеция, като примери, които да преследваме, при положение, че Коста Рика е държавата, която заслужава истинското внимание.

Как да го постигнем?

Първата стъпка е ограничаването на използването на ресурси, за предпочитане чрез международни спогодби, като тези за въглеродните емисии. Това ще увеличи цените и ще намали използването. А може да се въведат и глоби за надвишаване на квотите.

Втората стъпка е въвеждането на нови индикатори за прогрес. Замяна на БВП с по-балансирания ИИР (Индикатор за Истинско Развитие), който да включва в себе си критерии като замърсяване и унищожаване на природни ресурси. Фокусирането върху ИИР ще подпомогне увеличаването на социалните блага, за сметка на екологичните заплахи.

Нека не се заблуждаваме. Всичко това изисква радикална промяна на парадигмата. В момента икономическата цел на всички е ръст, ръст, ръст. Което е имало смисъл в началото на 20-ти век, но вече не служи, особено на развитите държави. Време е да се насочим към друг вид икономика, фокусирана върху благоденствието на хората в рамките на лимита на планетата. Това е предизвикателството на 21 век. А ние сме поколението, което е длъжно да го постигне.

Адаптирано от материал на Джейсън Хикел, публикуван от Световния икономически форум

Превод: Явор Арнаудов

Как лидерите могат да се отворят към своите екипи, без да споделят твърде много?

05.03.2025

Как лидерите могат да се отворят към своите екипи, без да споделят твърде много?

В ерата на социалното споделяне хората, които работят заедно, знаят все повече и повече един за друг. Като цяло това…

Изкуствен интелект и Принципи на сугестивната комуникация

28.02.2025

Изкуствен интелект и Принципи на сугестивната комуникация

Поставя ли изкуственият интелект отново на дневен ред въпроса: По какъв начин човешкото същество съчетава знание, анализ на информация и…

Наемайте лидери за това, което могат, а не за това, което са постигнали в миналото

13.02.2025

Наемайте лидери за това, което могат, а не за това, което са постигнали в миналото

Множество проучвания показват, че повишенията все още до голяма степен са награда за минали резултати и че организациите продължават да…

Топ умения за продажби през 2025 г.: Овладяване на изкуството да продавате в един променящ се свят

07.01.2025

Топ умения за продажби през 2025 г.: Овладяване на изкуството да продавате в един променящ се свят

Докато навлизаме в 2025 г., пейзажът на продажбите се развива по-бързо от всякога. Дните на универсалните реклами и транзакционните продажби…

Shopping cart0
Няма продукти в количката