clock Работно време: 9:00 до 18:00

Блог

Личностно развитие, мотивация, влияние, креативност

Ефектът на обясняването: Защо винаги трябва да преподаваме това, което учим?

calendar 08.03.2024

Сподели:

Ефектът на обясняването: Защо винаги трябва да преподаваме това, което учим?

“Не знам какво мисля, докато не го запиша.” – Джоан Дидион

Странна особеност в живота е, че най-бързият и най-добрият начин да научиш нещо е да го предадеш на другите веднага щом го научиш – а не да го държиш за себе си.
Знанието иска да бъде свободно. Да бъде в умовете на други хора. Да се свързва с друго знание. То е социален организъм.
Когато преподаваш каквото си научил, великолепни неща се случват преди, по време и след този процес:

Преди да преподаваш: Когато учиш с намерението да преподаваш, учиш по-задълбочено.
Докато преподаваш: преподаването разкрива пропуските в знанията ти.
След като преподаваш: Получаваш ценна обратна връзка от другите. От теб се очаква да приложиш наученото.

Не само учиш по-бързо, когато преподаваш, но освен това ти:

  • Помагаш на другите да успеят.
  • Изграждаш по-близки отношения с останалите.
  • Градиш репутация на човек, който е умен и се раздава.
  • Превръщаш се в по-добър учител.
  • Плащат ти за това.

Как ефектът на обясняването ти помага да учиш по-бързо?

“Докато преподаваме, ние учим.” – Сенека

Ученето не е само приемане на информация. Хората често очакват ученето да се случи автоматично след като прочетат книга, изслушат подкаст или изгледат лекция. Да гледаш в един текст и да очакваш да се научиш на нещо е като да гледаш храна и да очакваш да извлечеш нутриентите от нея. Имаме нужда да обработваме житейския си опит, така както преработваме храната си.

Без някаква форма на активно обработване, като преподаването, почти всичко, което четем, се забравя за няколко седмици. Да го предадеш на другите може да бъде много лесно и забавно.

Но какъв е най-лесният начин да започнем?

Създаването на дневник за учене ще промени живота ти.

Никой не научава толкова много за нещо, както този, който е принуден да го преподава.” – Питър Дракър

Проучване на Харвард показва, че “служителите, които са прекарали последните 15 минути на всеки ден от своя период на обучение пишейки и рефлектирайки това, което са научили, се представят 23% по-добре на финалния тест от останалите служители.” Представи си, че прекарваш 8 часа в обучение, след което отделяш 15 минути да направиш обзор на наученото. Удивително, тези 15 минути са само 1/33 от общото време, но допринасят за 20% от напредъка в научаването.

Сега си представи какво би се случило, ако отделяш 15 минути всеки ден, обръщайки внимание на уроците, които си научил и ги споделяш с другите?

Да научаваш 20% повече всеки ден, които се натрупват с годините може да промени живота ти.

Ефектът на обясняването ще подпомогне твоето спокойствие, по-бързото учене и ще ти помогне да напредваш в кариерата си.

Разгледайте статиите ни и за комуникация

Автор: НЛП България

АЛЕГОРИЯ НА ПЕЩЕРАТА НА ПЛАТОН

20.08.2024

АЛЕГОРИЯ НА ПЕЩЕРАТА НА ПЛАТОН

В пещера живеят хората оковани във вериги.  Прекарват живота си в тъмнина. Гледайки към идващата отвън светлина, виждат само отражения,…

ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ: СТРАТЕГИИ ЗА БИЗНЕС ЛИДЕРИ

19.08.2024

ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ: СТРАТЕГИИ ЗА БИЗНЕС ЛИДЕРИ

Вземането на решения е основно умение, необходимо в почти всеки аспект от живота, от личния избор до професионалните стратегии. Тук…

УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА: СТРАТЕГИИ И ДОБРИ ПРАКТИКИ

19.08.2024

УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА: СТРАТЕГИИ И ДОБРИ ПРАКТИКИ

Управлението на риска е основна задача в организациите, включваща идентифициране, анализ и реакция на рискови фактори през целия живот на…

УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОМЕНИТЕ: СТРАТЕГИИ, ПРИНЦИПИ И НАЙ-ДОБРИ ПРАКТИКИ

19.08.2024

УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОМЕНИТЕ: СТРАТЕГИИ, ПРИНЦИПИ И НАЙ-ДОБРИ ПРАКТИКИ

Въведение Управлението на промените е систематичен подход за справяне с прехода или трансформацията на целите, процесите или технологиите на организацията.…

Shopping cart0
Няма продукти в количката