clock Работно време: 9:00 до 18:00

Блог

Личностно развитие, мотивация, влияние, креативност

Как да работим с манипулиращ човек?

calendar 08.03.2024

Сподели:

Как да работим с манипулиращ човек?

Почти всеки, който някога е ходил на работа,се е сблъсквал с офис манипулатор. За съжаление повечето служители се колебаят да излязат публично със своите притеснения. А причината: дори и да го направят, типичните корпоративни реакции варират от предпазливи или пренебрежителни до действително отмъщение на жертвата, а не на нарушителя.

За съжаление, много работни места насърчават манипулатори, защото изглежда, че са ефективни при изпълнение на задачите, въпреки значителните разходи, които злоупотребата им може да нанесе на производителността и хората с течение на времето. Особено когато не можете да накарате йерархията или други органи да се намесят от ваше име, помага да имате свои собствени легитимни подходи за справяне.

В продължение на почти 30 години консултации се сблъсках с безброй примери за манипулация, тормоз и неподходящо използване на властта. Три вида отговори се оказаха постоянно ефективни за противопоставяне. Като минимум, те ще ви помогнат да се утвърдите и да си възвърнете чувството за контрол, вместо да страдате в мълчание, докато измисляте дългосрочния си план.

Начини за справяне с манипулативен колега

Първо, бъдете скептични относно получаването на твърде много специално внимание. Манипулаторите обикновено не показват истинските си лица в началото. Всъщност те често се представят като съюзници или довереници, защото трябва да ви спечелят на своя страна, за да разберат къде са вашите слаби места и какво могат да получат от вас. Те са умели в преценката си за това кои служители са достатъчно изтънчени и уверени, за да стоят сами и кои са податливи на манипулация.

Вълнуващо е, ако влиятелен колега или началник изглежда се интересува от вас. Но ако сте чували страшни неща за тях, е разумно да продължите с повишено внимание. По-специално, имайте предвид, ако някой се отнася към вас като към свой любимец, но прави малки неща, които ви карат да се чувствате зле, принизява ви, когато говорите с други, или ви притиска да действате против собствените си интереси, за да останете на добрата им страна.

Един изпълнителен директор на ниво C, с когото работих, беше наранен от колега, който твърди, че е неин поддръжник и добър приятел, но постоянно изтъкваше несъвършенствата и грешките по начин, който в началото изглеждаше полезен. В крайна сметка това подкопа нейната увереност. С течение на времето тя започна да се съмнява в собствените си инстинкти и започна да се държи като помощник на манипулативния колега, вместо да защитава собствените си каузи.

Докато по-слабият изпълнителен директор осъзна какво се случва, тя имаше проблеми да се отдели от колегата си и загуби значителна част от статута и влиянието си сред колеги. Доверието и представата й за себе си бяха разклатени и тя не успя да си възвърне опората или влиянието, докато не напусна компанията.

Второ, бъдете готови да рискувате малки публични конфронтации. Понякога единственият начин да се разкрият маневрите на манипулатора е да се изправите срещу тях в момента. Може да е трудно да направите това, ако сте новак. Когато някой има куража, и остроумието да се намеси, това ще даде сигнал на манипулатора, че поведението му е разкрито. Това показва на наблюдателите, че е възможно да се намесят и да пазят другите в безопасност, докато движат бизнеса напред.

По време на една клиентска среща, на която присъствах, един изпълнителен директор правеше доклад по телефона, докато останалата част от лидерския екип присъстваше на разговора. В един момент вицепрезидент, който имаше изключително самоцелна и манипулативна репутация, повдигна вежди от привидна изненада, поклати многократно глава и накрая сви рамене. Сякаш за да покаже на колегите си в стаята, че или той не го прави, или не е съгласен с това, което казва неговият колега, или не разбира защо го казва.

Директорът, който говореше по телефона, нямаше представа, че доверието в него се омаловажава. Попитах директно манипулатора: „Имаше ли нещо, което искаше да добавиш? Изглеждахте така, сякаш не сте съгласни категорично с това, което чухме току-що. Искахте ли да се противопоставите или на заключението, или на някои от подробностите, или сте доволни от доклада?“

Вицепрезидентът в залата отрече да има някакви разногласия, но явно се чувстваше неудобно да бъде поставен на място и вече не можеше да властва или да хвърли злословия върху колегата си.

Трето, откажете да пазите тайни или да обсъждате другите. Вместо това, бъдете директни и прями, задръжте позицията си. Интригантите може да се отнасят към вас като към доверен вътрешен човек, да ви говорят за неадекватността и провалите на други хора. Не се поддавайте на подразбиращото се ласкателство. Попитайте за подробности, за да опровергаете намерението им: „Не съм сигурен, че разбирам какво имате предвид. Защо ми казваш това? Какво ме молиш да направя?”

В друга клиентска компания работих с лидер, който се чувстваше неудобно от директния конфликт и който се опитваше да накара други хора — включително мен — да предадат съобщения, които тя се страхуваше да предаде. Вместо да я оставя да крие критиките си зад другите, бих казал неща от рода на: „Беше ясно, че не ти харесва как Джеймс се справи с конфликта на екипа си. Ще се радвам да се срещна с вас и Джеймс, за да обясните притесненията си и след това мога да работя с него за управлението на екипа му”.

Сега, когато тя разбира собствения си модел на поведение и е получила подкрепа за промяна, е много по-малко вероятно да прехвърли неудобни ситуации на другите.

Ако позицията ви е по-висока от манипулатора, най-ефективното нещо е незабавно да започнете строг план за коригиращи действия, като използвате подходи като тези и предоставяте конкретна поведенческа обратна връзка, докато те или изоставят неподходящите си навици, или ги премахнете.

Ако притежавате по-малко власт или влияние, тези три подхода ще ви помогнат да се защитите и да сведете до минимум отрицателното им въздействие както върху вас, така и върху останалата част от организацията, докато сте готови да останете в играта.

Източник: Harvard business review

Научете повече за нлп терапия.

Как лидерите могат да се отворят към своите екипи, без да споделят твърде много?

05.03.2025

Как лидерите могат да се отворят към своите екипи, без да споделят твърде много?

В ерата на социалното споделяне хората, които работят заедно, знаят все повече и повече един за друг. Като цяло това…

Изкуствен интелект и Принципи на сугестивната комуникация

28.02.2025

Изкуствен интелект и Принципи на сугестивната комуникация

Поставя ли изкуственият интелект отново на дневен ред въпроса: По какъв начин човешкото същество съчетава знание, анализ на информация и…

Наемайте лидери за това, което могат, а не за това, което са постигнали в миналото

13.02.2025

Наемайте лидери за това, което могат, а не за това, което са постигнали в миналото

Множество проучвания показват, че повишенията все още до голяма степен са награда за минали резултати и че организациите продължават да…

Топ умения за продажби през 2025 г.: Овладяване на изкуството да продавате в един променящ се свят

07.01.2025

Топ умения за продажби през 2025 г.: Овладяване на изкуството да продавате в един променящ се свят

Докато навлизаме в 2025 г., пейзажът на продажбите се развива по-бързо от всякога. Дните на универсалните реклами и транзакционните продажби…

Shopping cart0
Няма продукти в количката