Как да сте приятели с някого, с когото работите?
Работата Ви като висш мениджър често пъти е доста самотна. Трябва да доставяте трудните съобщения. А и не можете открито да разказвате за предизвикателствата си. И е необходимо да държите ключовите си решения в тайна, докато дойде подходящия момент.
Няма как да избягате от тежестта на позицията. Но, от време на време, може и да завържете приятелство с някой в компанията. Едно е да сте приятел с някого на Вашата позиция. А съвсем друго е, когато сте в дисбаланс на позициите с приятеля си. Можете ли да другарувате с някой, който работи за Вас, особено когато ролята Ви изисква да пазите тайна от тях?
Нека вземем следния пример:
Мария и Сандра се сприятеляват преди десетина години, на база общия си интерес към походите. Те обикалят планини, карат колела заедно. Дългогодишното им приятелство оцелява всички предизвикателства.
Но Мария и Сандра делят и други взаимоотношения. Мария е вицепрезидент в компанията си, а Сандра – среден мениджър. Ясно е, че приятелство между ръководител и подчинен е пълно с подводни камъни. Може да уязвите или приятелството, или работните взаимоотношения. Останалите служители може и да не желаят да Ви дават обективна връзка за колегата, ако осъзнават, че сте приятели. Може и да загубите доверието, както на приятеля си, така и на останалите колеги, ако не сте внимателни с тънката линия между конфиденциалност и откритост.
Като част от ролята ѝ, Мария често разполага с информация, която би повлияла работа на Сандра, включително и такава за възможни уволнения или повишения. И въпреки че са добри приятелки, Мария трябва да пази тази информация конфиденциална. Тя вярва, че Сандра би разбрала ограниченията, наложени от позицията ѝ.
Много други хора на мястото на Сандра, обаче, биха се обидили или наранили от спестената информация или негативната обратна връзка. А и не всеки шеф знае къде точно е тази тънка линия, колко може да сподели и кога. Но съществуват начини да за добро приятелство дори и на работа. Ето няколко препоръки, които да ви помогнат с управлението на взаимоотношенията с Ваши подчинени:
Подбирайте приятелите си внимателно.
Много от нас са чували този съвет, когато майките са ни изпращали на училище с целувка, но той е особено полезен на работа. Приятел в позицията на подчинен изисква високо ниво на доверие и от двама ви. А това не е възможно във всяко взаимоотношение. Мария подчертава, че и двете страни е необходимо да са достатъчно зрели и с достатъчно самочувствие, за да изградят доверие през времето. „Наистина не е толкова сложно – просто точна комуникация и граници.“
Поставете очаквания от самото начало.
Знанията и отговорностите Ви са отвъд позицията на приятеля Ви и той/тя трябва да знае това. Бъдете открити за това, което можете и не можете да споделяте. Аз не се съобразих с този съвет рано в кариерата си и го взех за даденост. Работейки с колегите си в мениджърския екип върху реорганизацията на фирмата разбрах, че Алекс ще бъде засегната. Но не бях неин мениджър и нямаше как да ѝ кажа. След като промените бяха обявени, Алекс ми се разсърди, че не съм я предупредила. А аз си мислех, че е явно, че въпреки приятелството ни, не мога да разгласявам информация, която не е предназначена за нея в конкретния момент. Не беше въпрос на доверие, а въпрос на бизнес етика. Ако ѝ бях казала за реорганизацията предварително, това щеше да постави и нея в неловка ситуация, в която преките ѝ ръководители не знаят. От друга страна, ако я бях предупредила, че позицията ми не ми позволява да разкривам конфиденциална информация, вероятно щеше да запази приятелството ни.
Бъдете ясни за ролите си в разговора.
Поставянето на норми как ще работите и ще се забавлявате заедно създава равенство във взаимоотношенията Ви. Дали сте на разговор в работата или на питие извън нея, бъдете открити какъв разговор водите. Кажете нещо като: „Нека поговорим като приятели.“ Или: „Ето една тема, която искам да засегна, за да я отметнем бързо.“ А като мениджър може да кажете: „Искам да разбера докъде си с проекта. Имаш ли възможност да го обсъдим сега?“ Това позволява на приятеля Ви да се чувства равен в дискусията.
Бъдете открити с останалите.
Тъй като Мария бе две позиции по-нагоре от Сандра, тя галантно отказваше да участва в дискусии за заплащането на Сандра. Тя ясно обяснява, че са приятелки и не би искала да накланя везните на решенията в екипа. На някои би им било неудобно да разкрият мнението си за Ваш служител, особено ако е негативно. Биха се притеснили да не използвате коментарите им срещу тях самите или да ги разкриете на приятеля си. От друга страна вероятно имате премного лична информация за човека, която е неподходящо да разкриете в професионална дискусия. Както отбелязва Мария: „Аз винаги съм внимателна вътрешната ми информация да не бъде извадена от контекст.“
Вършете си работата.
Бъдете директни и точни в комуникацията си – особено що касае негативна обратна връзка и неприятни новини, като съкращения, например. Дори да Ви е страх да не нараните чувствата на приятел, кажете му, независимо от ефекта, който ще има върху взаимоотношенията ви. Завършвайки разговора им покажете, че искате да сте приятели, но им дайте възможност да преценят за себе си и сами да вземат решение искат ли тези взаимоотношения да продължат. Дайте им възможност да разберат, че бизнес решенията често не могат да се съобразят с приятелството. Може и да им отнеме време, но вероятно ще се върнат при Вас.
Приятелствата се основават на доверие и прозрачност. Запазването на златната среда в приятелство между мениджър и подчинен е трудно, особено когато като шеф разполагате с информация, която служителите нямат. Но с ясно поставени граници за професионалните теми, които можете да обсъждате, ще успеете да поддържате подобни приятелства силни.
Автор: Сабрина Науаз
Може да разгледате нашите статии относно личностно развитие
и нлп техники.