Източник: Harvard business review
Организационната трансформация е емоционално пътуване
Пътят е осеян с неуспешни програми за трансформация, които са създадени по традиционния начин: Лидерите определят целите, създават план на проекта, съгласуват KPI и набират правилните хора. Но процентът на неуспех в трансформациите все още е твърде висок. Организациите трудно могат да си позволят това в тези турбулентни времена.
За да разберат уменията, нагласите и възможностите зад успешните трансформации в днешната динамична среда, изследователи проучват какво е необходимо, за да се води успешна трансформация.
Едно от най-важните открития е, че за да бъде трансформацията успешна, лидерите трябва да подходят към нея по начини, предназначени да смекчат „емоционалните щети“ в служителите.
Какво прави трансформациите успешни — и неуспешни?
Друго откритие е, че лидерите и служителите обикновено започват трансформациите с едни и същи нагласи: вълнение и оптимизъм. По време на трансформациите положителните емоции намаляват и се увеличават отрицателните. Дължи се на факта, че трансформациите са трудни и увереността непременно пада. Това не само е неизбежно, но е и ключът към успеха на трансформацията: повишеният стрес повишава представянето (до определен момент). Така се поддържа зона на висока производителност, която е ускорител за трансформация.
За да бъдат емоциите ускорители, лидерите трябва предварително да създадат условия, за да може трансформацията да премине през тази „зона на натиск“. Изгражането на психическата безопасност е важно в този процес, тъй като натискът се увеличава. Затова и подкрепата на служителите, трябва да се увеличи заедно с него.
Без повишаване на психологическата безопасност и подкрепа, трансформациите вървят спираловидно надолу. Служителите се чувстват тревожни и преуморени. Хората губят вяра в трансформацията, когато липсва завладяваща визия, видим напредък и практическа и емоционална подкрепа от лидерите. Когато ключовите заинтересовани страни и самите лидери загубят вяра в трансформацията, те може да започнат да се дистанцират от нея, опитвайки се да намалят щетите върху собствената си репутация и да преминат към различни дейности.
Седем стъпки за успешна трансформация
Служителите понасят тежестта на неуспешните трансформации. Емоционалните щети могат да бъдат значителни, тъй като служителите губят доверие в лидерите и стават скептични към по-нататъшни опити за промяна.
Ето седем начина лидерите да настроят трансформациите си към успех, като приоритизират емоциите на служителите, както и своите собствени.
-
Обърнете внимание на неустойчивото статукво.
Първата стъпка във всяка трансформация е признаването, че статуквото е неустойчиво. Става дума за това първо да работите върху себе си. Като осъзнаете какви нагласи и предположения са в основата на вашия възглед за успеха и започнете трансформационно емоционално пътуване.
-
Откъснете се от статуквото.
Следващата стъпка е съзнателното откъсване от статуквото. Прегърнете непознатото .
Тази стъпка е свързана с разбирането на нуждата да бъдете по-отворени за учене на нови неща. Незнанието е опция за промяна, а не признак на слабост.
Трябва да представите нови идеи, които ще информират и структурират бъдещето на индустрията, в която се намирате, и следователно на вашата компания.
-
Развийте целенасочена визия.
Прегръщането на неизвестното ви позволява да развиете целенасочена визия, тъй като е начин да видите по-ясно какво трябва да се промени и защо. След това можете да си представите как бихте могли да създадете различен начин на ниво функционалност, продукт и услуга или дори на ниво целия бизнес модел.
-
Водете емоционална трансформация.
Тази стъпка е ключът към воденето на емоционалното пътуване за трансформация. Трансформацията може да бъде едновременно вълнуваща и стресираща за служителите. Те може да изпитват вълнение от това, че са част от компания, но неспокойност и тревожност от несигурността, дали техните умения ще бъдат подходящи.
Справянето с тези емоции е от ключово значение. Внасянето на теми като безпокойство и страх от неизвестното, както и на различни идеи за това как изглежда бъдещето на организацията в официални разговори, позволява те да бъдат обработени.
Нашето изследване показва, че уменията за слушане са също толкова важни, колкото планът на проекта в набора от умения на лидерите. Ето някои основани на психотерапия стъпки за подобряване на вашето слушане. Те са много подобни на това, което лидерите на успешни трансформации съобщават, че правят:
Създайте подходящото пространство за активно насърчаване на емоционалното осъзнаване и изразяване чрез прости въпроси като: „Какво чувстваш? Можете ли да ми кажете повече за това?“ Мълчанието и отворените въпроси позволяват на хората да изследват собствените си емоции.
Използвайте техники като задълбочено слушане – перифразиране на това, което мислите, че сте чули, за да улесните емоционалното регулиране, което дава възможност за изследване на първичните емоции. Насърчаването на самонаблюдението и самосъчувствието, фокусирането върху дишането и създаването на среда, свободна от преценка и реакция, са важни тук.
Създайте семинари, които дават възможност за активно размишление върху емоциите (използвайки инструменти като медитация, поезия, водене на дневник и изкуство). Това ще помогне за улесняване на разговори, които се фокусират върху създаването на смисъл и разработването на нови обяснение на минали преживявания и настоящи ситуации.
-
Включете както рационалното, така и емоционалното.
Когато ръководителите започнат трансформация, не след дълго те правят план за проект. По-често това се фокусира върху рационалното разбиране на това колко време ще отнеме извършването на ключови дейности. Тези планове често са прекалено амбициозни от гледна точка на разходите и времето.
Провеждайте упражнения за слушане чрез индивидуални, малки групи и дигитални интервенции и семинари в цялата организация, които позволяват на лидерите и служителите да разберат собствената си цел и ценности и как се интегрират в по-широката цел на организацията.
-
Съгласувайте KPI, финансиране, ресурси и хора.
Тук трябва да се окажат ползите от фокусирането върху емоционалното пътуване. Успешната трансформация изисква големи промени в KPI и управлението на ефективността, финансирането и ресурсите. Тази нова реалност може да бъде трудна за някои хора, тъй като тяхната липса на вяра в трансформацията става реална, когато губят власт, статус и дори ролите си в трансформираната организация. Въпреки че загубата на хора по-често е неизбежна част от успешната трансформация, нашето изследване показва, че вземането на решения относно практически въпроси като KPI, позволява на хората да преминат от едно емоционално състояние към друго.
-
Направете трансформацията новото нормално.
Позволяването на трансформацията изисква предоставяне на служителите на информацията и ресурсите, от които се нуждаят, за да се развиват и иновират в други посоки.
От лидерите се очаква да предоставят непрекъсната, а не епизодична трансформация и еволюция. Преходът към това състояние ще изисква нови лидерски умения, организационни структури, процеси и KPI. Лидерите трябва да обединят всички тези неща, за да работят в тази нова парадигма.
Научете повече за нлп терапия.