Правилният човек на правилното място
Най-подходящият кандидат, нает на правилното място, е онова, което и компаниите, и кандидате търсят. Като експерт с опит, бих могла да споделя какво означава за мен „Правилният човек на правилното място“. И да насоча към ефективна стратегия за подбор на служители.
За да се открие най-подходящият служител за определена позиция в компания, се изисква търпение, задълбочен и спокоен анализ на критериите, които са необходими. Ролята на консултанта по подбор е ключова по време на целия процес за постигане на желания резултат.
Ще споделя с вас някои важни стъпки за набиране и наемане на висококачествени служители, така че да сте сигурни, че ще привлечете правилните хора във вашата компания. Всеки работодател бързо разбира разликата между служител, който е подходящ за работата в неговата организация и този, който не е подходящ.
Но как да намерите правилните хора за правилните работни места?
Това става, като обмислите цялостна стратегия за подбор на служители и приложите добре структурирана програма за процеса по наемане. Ключът към успешното разработване на подобна програма е да следвате предварително създаден план за набиране.
Не се изкушавайте да пропускате стъпките, защото прекият процес може да промени вашите резултати.
Ето какво ще трябва да направите:
1. Разработете точни длъжностни характеристики.
Първата ви стъпка е да се уверите, че имате ефективна длъжностна характеристика за всяка позиция във вашата компания. Вашите длъжностни характеристики трябва да отразяват внимателно ролите, които искате кандидатите да изпълняват. Всички умения, от които се нуждаят, личностните качества, които са важни за изпълнение на задачите им, и подходящ професионален опит, който би разграничил един кандидат от друг. Това може да звучи доста лесно, но ще се изненадате, колко много компании не успяват да разработят или поддържат актуализирани длъжностни характеристики.
2. Съставете „профил на успех“.
В допълнение към създаването на длъжностни характеристики е важно да се разработи и „профил на успех“ на идеалния служител за ключовите позиции във вашата компания, които са от решаващо значение за бизнеса. Такива длъжности например са ръководители на екипи, регионални мениджъри и търговци. Например, да кажем, че в момента имате 20 търговеца. В рамките на тази група имате четирима, които се представят отлично, имате 12, които са с добро представяне, и останалите трудно постигат целите си.
Как можете да увеличите броя на хората в най-горната група, така че резултатите на компанията да се подобрят драстично?
3. За да постигнете тази цел, трябва да профилирате служителите си.
За да идентифицирате всички техни умения и качества, и да разберете какво не достига на останалите от групата. Използвайки тази информация, ще можете да създадете профил, който да ви помогне да изберете кандидатите, които най-вероятно ще успеят на тази позиция.
4. Обявата.
Обмислете много добре публикуването на обявата, описвайки позицията и необходимите ключови квалификации. Въпреки че някои кандидати ще пренебрегнат тези изисквания и ще изпратят своите кандидатури, до голяма степен прецизната обява ще ви помогне да ограничите броя на неквалифицираните и неподходящи кандидати.
Публикувайте обявите в медиите и платформи, които най-вероятно ще достигнат до потенциалните ви кандидати за работа и се опитайте да прецените кои медии използва вашата таргет група.
5. Изготвяне серия от въпроси.
Добре би било да разработите серия от въпроси за първоначалните интервюта по телефона. Този списък с подходящи въпроси, които можете да зададете, ще ви помогне бързо да идентифицирате квалифицираните кандидати и да стесните кръга на потенциалните.
6. Преглед Автобиографии.
След това прегледайте отново получените автобиографии и отбележете най-добрите. Ясната визия на това, което търсите по отношение на опит, образование и умения, ще ви помогне бързо да се спрете на тези резюмета и да идентифицирате потенциалните кандидати.
7. Избор кандидати.
Въз основа на отговорите на телефонните ви интервюта изберете кандидатите, които смятате, че са най-квалифицирани за следващата стъпка в процеса, а именно – оценка.
8. Инструмент за оценка.
Резюмето и телефонното интервю не ви казват всичко за кандидата и за неговата работа, така че ще ви е необходим надежден инструмент за оценка, който да ви помогне да анализирате основните поведенчески качества. Например, добрият тест ще даде представа за това дали кандидатът е мотивиран или не достатъчно, как приема трудностите и как се справя с предизвикателствата.
Връщаме се отново на „Профила на успеха“, който имате за всяка позиция и който ще ви помогне да определите също и кои поведенчески черти са важни за тази позиция.
Можете да изберете тестове за оценка, които да проведете лично или онлайн. Тестването и представените резултати може да ви помогнат да определите, дали кандидатът ще продължи напред в процеса на подбор.
9. График.
Направете График за провеждане на интервюта с кандидати. След като сте избрали кандидати въз основа на предишните стъпки, насрочете и проведете интервютата. Използвайте последователен набор от 10 или 12 въпроса, за да поддържате структурирано интервю и да имате стабилна основа за сравняване на кандидатите след това.
10. Избор финален кандидат.
Изберете кандидата. Направете своя избор, като съпоставите най-добрия кандидат с описанието на профила, който предварително имате.
11. Оферта към кандидата.
Направете предложението си на кандидата. Информацията, която сте събрали при процеса на подбор, ще ви даде важна информация, за да започнете преговори и да направите стратегия за бъдещите потребности от обучение.
Допълнителни съвети за предварително набиране:
Преди да започнете процеса по наемане, включете в стратегията си и това как хората се вписват във вашата организация. Какъв е процесът ви по адаптация в културата на вашата компания? Също така, определете и кой още би могъл да участва в интервютата, за да помогне в правилния избор.
Главната Цел е да имате план, който ще ви помогне да определите дали имате квалифициран кандидат, който ще се впише в културата на вашата компания.
Ако искате вашият бизнес да привлича и задържа добри служители, трябва да имате цялостна стратегия за човешкия ресурс, която да включва: набиране и подбор, привличане и задържане на качествени служители.
Само добре обмислен и структуриран процес ще ви осигури възможност да съпоставите правилните хора с правилните работни места във вашата компания.
Ние можем да Ви помогнем с подбор и оценка на Вашия персонал, както и с развитието на Вашата организация.
Автор: Мариета Рашевска