clock Работно време: 9:00 до 18:00

Блог

Личностно развитие, мотивация, влияние, креативност

Рапорт – структура на наподобяването

calendar 08.03.2024

Сподели:

Рапорт – структура на наподобяването

Случвало ли ви се е да срещате някого и след 10 минути разговор да се чувствате така, сякаш познавате човека от цяла вечност? Има ли хора, с които се чувствате комфортно, и други, с които изглежда не можете да се разберете? Основната разлика е рапортът. Това е усещане за синхрон с някой друг. Рапорт е структура на наподобяване.

Научени сме, че в процеса на комуникацията най-важни са думите, които казваме. И все пак думите формират само около 7% от общата комуникация между двама души. Това всъщност не е толкова много, нали? Приблизително 38% се определят от начина, по който произнасяме думите, а удивителните 55% – от невербалната комуникация или езика на тялото. Това означава, че не е важно само какво казвате, но как го правите и с какви жестове.

Нужни са НЛП модели, за да накарате несъзнателно другия човек да повярва, че ​​двамата сте еднакви. В резултат на това ще ви бъде по-лесно да насочите другия към вашата гледна точка.

Какво е рапорт

Някъде през 80-те години на миналия век според книгите за езика на тялото процесът се състои в имитиране всички жестове, които отсрещният прави. Например, ако другият постави десния си крак върху левия, вие също го правите.

Основната пътека за създавне на рапорт е наподобяването. Това е процес, чрез който адаптирате аспекти от външното си поведение, за да подражавате на аспекти от външното поведение на събеседника си. Протичащият процес на наподобяване е известен като нагаждане.

Някои изследователи разграничат нагаждането и отразяването:

Отразяването е все едно се гледате в огледало. За да отразявате човек, който е вдигнал дясната си ръка, вие ще вдигнете лявата си ръка (т.е. огледален образ). За да „наподобите“ същия този човек, вие ще вдигнете дясната си ръка (правейки точно същото като другия).

Нагаждането изисква първо да се съсредоточите върху езика на тялото, след това върху гласа и накрая върху думите на човека. Езикът на тялото включва позата на тялото, изражението на лицето, жестовете с ръце, дишането и зрителния контакт. Като начинаещ, започнете нагаждането на конкретно поведение. След като се почувствате удобно, продължете нататък със следващото.

Чрез гласа също може да се създаде рапорт – нагаждане на  тоналност, скорост, сила на звука, ритъм и яснота на речта. Всички ние можем да променяме различни аспекти на гласа си и имаме диапазон, в който се чувстваме комфортно. Ако някой говори много бързо, много по-бързо от вас и със скорост, с която не бихте се чувствали комфортно, то създайте рапорт с този човек, като говорите по-бързо и същевременно оставате в диапазона, който ви е удобен.

Думите и фразите в НЛП (главно глаголи, наречия и прилагателни) често предполагат използването на една от репрезентационните системи (слухова, зрителна, кинестетична). Ако вашият партньор употребява главно визуални думи, вие ще трябва да използвате именно такива. Същото е и при останалите репрезентационни системи.

Някои хора възприемат нагаждането с друг човек за неудобно – сякаш се опитват да заблудят или изманипулират другия човек. За да преодолеете това безпокойство, помислете, че нагаждането е естествена част от процеса на изграждане на връзка в НЛП и че го правите несъзнателно ежедневно с вашето семейство и приятели. Затова всеки ден увеличавайте съзнателното нагаждане така, както за вас е удобно и етично. Наподобяването, извършено с почтеност и уважение, създава положителни чувства и реакции у вас и другите. Рапортът в НЛП е способността да влезеш в света на някой друг, да го накараш да почувства, че го разбираш.

ОТРАЗЯВАНЕ

Както бе споменато по-рано, огледалното поведение може да включва:

Поза на тялото

Жестове с ръце

Изражение на лицето

Дишане

Движение на краката

Движения на очите

Огледалото е физическо „копиране“ на поведението на друг по фин начин. Опитайте се да отразявате само един аспект от поведението на друг човек, докато говорите с него… може би позата му. Когато това е налице, внимателно включете друг аспект – жестове с ръце например. Постепенно добавяйте още и още, докато не започнете да отразявате, без да се замислите. Колкото повече практикувате, толкова по-лесно ще става.

НАГАЖДАНЕ

Ако отразяването се случва едновременно с движенията на другия човек, то нагаждането понякога може да се „забави във времето“. Например, ако някой жестикулира, докато говори и изтъква нещо, можете да останете неподвижни. Когато дойде вашият ред да говорите, можете да правите коментари и да изразите гледна си точка, използвайки същите или подобни жестове.

НЕНАГАЖДАНЕ

Обратният на нагаждането процес също е полезно умение за овладяване. Случвало ли ви се е някой да продължава и продължава, докато разговаряте с него или нея… когато се чудите дали някога ще спрат да говорят?

Можете да прекъснете зрителния контакт, да обърнете тялото си под ъгъл към тях, да дишате по-бързо или по-бавно в сравнение с тяхното дишане…накратко, да направите всичко, за да нарушите връзката чрез ненагаждане. Ще се изненадате колко бързо и лесно разговорът ще приключи.

Ще откриете, че чувате и наблюдавате други хора по-подробно, докато усвоявате тези основни НЛП умения за разбирателство. Обръщането на внимание на другите по този начин е процес на изграждане на доверие и колкото по-елегантно отразявате и нагаждате, толкова повече вашите клиенти ще се превърнат в „невероятни фенове“.

Научете повече Какво е НЛП.

Източник: nlpworld

Защо добротата на работното място се отплаща

20.11.2024

Защо добротата на работното място се отплаща

Когато безпокойството е високо и моралът е нисък, добротата не е лукс - тя е необходимост. С масовите съкращения, икономическата…

АЛЕГОРИЯ НА ПЕЩЕРАТА НА ПЛАТОН

20.08.2024

АЛЕГОРИЯ НА ПЕЩЕРАТА НА ПЛАТОН

В пещера живеят хората оковани във вериги.  Прекарват живота си в тъмнина. Гледайки към идващата отвън светлина, виждат само отражения,…

ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ: СТРАТЕГИИ ЗА БИЗНЕС ЛИДЕРИ

19.08.2024

ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ: СТРАТЕГИИ ЗА БИЗНЕС ЛИДЕРИ

Вземането на решения е основно умение, необходимо в почти всеки аспект от живота, от личния избор до професионалните стратегии. Тук…

УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА: СТРАТЕГИИ И ДОБРИ ПРАКТИКИ

19.08.2024

УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА: СТРАТЕГИИ И ДОБРИ ПРАКТИКИ

Управлението на риска е основна задача в организациите, включваща идентифициране, анализ и реакция на рискови фактори през целия живот на…

Shopping cart0
Няма продукти в количката