clock Работно време: 9:00 до 18:00

Блог

Личностно развитие, мотивация, влияние, креативност

Тиймбилдингът – кога и как да го използваме?

calendar 08.03.2024

Сподели:

Тиймбилдингът – кога и как да го използваме?

Когато говорим за тиймбилдинг изниква следната мисъл: „Някои екипи работят усилено, забавляват се и изпълняват задачата. Други екипи са окаяни и неефективни, въпреки че всички техни членове работят два пъти по-усилено от нормалното. Защо е така?“

Макс Ландсбърг – Даото на коучинга

През последните няколко години видяхме как бизнесът се отдалечава от конкурентната работна среда и започва да разглежда сътрудничеството на своя персонал като ключ към успеха. Като част от тази промяна все повече компании в България предприемат редовни дейности за изграждане на екип и разчитат на вече популярния и у нас тиймбилдинг. Други го смятат за ненужно и неефективно средство, обикновено свързано със загуба на време.

Но защо тиймбилдингът наистина е толкова важен и кога да го използваме?

Английската дума “team” е съкращение от „Together everyone achieves more”  (Като сме заедно всеки постига повече). В редица проучвания мениджъри е трябвало да определят най-важнaта черта на перфектния служител. Във всички на първо място сред отговорите е: „да бъде екипен играч“. Независимо дали у дома, в обществото или на работното място, на всеки от нас се налага да бъде функционална част от екип и усвояването на това качество е ценен урок за всеки служител.

Когато забелязваме, че служителите в екипа ни трудно постигат поставените цели, има няколко въпроса, които трябва да си зададем и на които да си отговорим.

  • Каква цел гони този екип?
  • Кой ще бъде включен в екипа?
  • От какви правила и насоки се нуждае?
  • Кой ще е отговорен за всичко това?
  • Как екипът ще взима решения?

След като си отговорим на тези въпроси, трябва да организираме екипни мотивационни игри. Те много лесно могат да покажат на водещия дали има проблем и да ангажират участниците в процеса. Тогава резултатът няма да е само забавление, а ще бъде и увеличена продуктивност на екипа. Ето пет основни причини да използваме мотивационни игри :

  1. Помагат на мениджъра бързо да определи отправната точка
  2. Игрите помагат да се изгради морала в екипа
  3. Помагат на членовете да се научат да си вярват един на друг
  4. Те са средство членовете на екипа да станат по-гъвкави и адаптивни
  5. Игрите осигуряват възможността членовете да се свържат помежду си

Освен изброените причини, мотивационните игри са бързи и лесни за прилагане, ниско бюджетни са и с малък риск за неблагоприятен ефект върху членовете на екипа.

Пример за екипа на ЕФ ЕФ Груп България

Ярък пример за ефективността на тиймбилдинга ни даде фирма ЕФ ЕФ Груп България, която през изминалия месец изпълни проекта си  “Game of Stores”. Tой беше един по-различен тиймбилдинг от тези, които сме свикнали да виждаме.  Проектът се проведе под формата на състезателни игри  между екипите на различните обекти на компанията.

В състезанието взеха участие общо 40 души, които споделят, че са щастливи от преживяването, което е оставило  следа в тях, и намират реални екипни ползи след приключването му. Служителите  не просто смениха рутинното работно ежедневие, но и си подариха голяма доза забавление за пораснали.
Организаторите бяха подготвили изпитания, за достигането на които се изисква взаимна подкрепа и силна мотивация. Ползотворната работа в екип беше подложена на сериозно изпитание, но духът на служителите и синхронът между тях бяха впечатляващи и отразиха тяхната съвместна работа. А най-хубавото беше, че освен многото забавление, участниците съчетаха своето сближаване с правенето на добро, като по време на състезанията събраха пари, които отидоха в подкрепа  на детски клуб по лека атлетика. Това им донесе още по-голямо удовлетворение.

„Да се съберем е началото, Да останем заедно е напредък, Да работим заедно е успех.“

Хенри Форд

Автори: Иво Маринов и Мартина Веселинова

Запишете се на обучението Управление на хора и задачи.

Как лидерите могат да се отворят към своите екипи, без да споделят твърде много?

05.03.2025

Как лидерите могат да се отворят към своите екипи, без да споделят твърде много?

В ерата на социалното споделяне хората, които работят заедно, знаят все повече и повече един за друг. Като цяло това…

Изкуствен интелект и Принципи на сугестивната комуникация

28.02.2025

Изкуствен интелект и Принципи на сугестивната комуникация

Поставя ли изкуственият интелект отново на дневен ред въпроса: По какъв начин човешкото същество съчетава знание, анализ на информация и…

Наемайте лидери за това, което могат, а не за това, което са постигнали в миналото

13.02.2025

Наемайте лидери за това, което могат, а не за това, което са постигнали в миналото

Множество проучвания показват, че повишенията все още до голяма степен са награда за минали резултати и че организациите продължават да…

Топ умения за продажби през 2025 г.: Овладяване на изкуството да продавате в един променящ се свят

07.01.2025

Топ умения за продажби през 2025 г.: Овладяване на изкуството да продавате в един променящ се свят

Докато навлизаме в 2025 г., пейзажът на продажбите се развива по-бързо от всякога. Дните на универсалните реклами и транзакционните продажби…

Shopping cart0
Няма продукти в количката