Изкуствен интелект и Принципи на сугестивната комуникация

Поставя ли изкуственият интелект отново на дневен ред въпроса:
По какъв начин човешкото същество съчетава знание, анализ на информация и емоции? Формулирано по друг начин: Можем ли да учим и адаптираме наученото гъвкаво и бързо?
Дали способността за управление на собствените мисловни и емоционални състояния би донесла спокойствие и увереност за да намерим смисъл в бъдещите проекти?
Отговорът е ДА, но как?
Търсенето на отговори извади в съзнанието ми Наръчникът по „Десугестивно обучение, Комуникативен метод на скритите в нас резерви“ на проф. Г. Лозанов. Проф. Лозанов обобщава три формални сугестивни принца, чрез които се усвоява ново знание:
- Несъзнание и съзнание кодират паралелно. Това означава, че линираното преподаване има съвсем слаб ефект. Ключов фактор се оказва, както образно-метафорично базиран метод на преподаване, така подготовката и личността на преподаващия. Означава и, че обучение без сугестивна комуникация НЕ може да има.
- Всяко възприето парче знание се кодира, асоциира, символно и сетивно репрезентира и свързва с предишни спомени съответстващи на различни мисловни състояния. Това означава, че за да отключите нечий потенциал, работата започва от предизвикване на творческо състояние. Означава също, че наличието на повече опитности спомага новото запаметено. Означава и, че всяка преподавана тема има специфична структура за поднасяне, използване и игра със знанието.
- Мозъкът не възприема изолирани от контекста стимули. Пример: когато кодираме „Кон“ мозъкът ни включва в запаметяването: манежа, юздите, седлото, треньора. Мозъкът кодира кон и контекста. Също така кодира манежа, юздите, седлото, треньора заедно и поотделно, в стотици а може би милиони други представи. В случай, че липсва парче в процеса на припомняне, липсващата информация се вади от подобни преживявания.
Изваждането на запомненото също се нуждае от подходящо състояние.
Не е случайно, че на децата им е скучно в училище.
А тогава в какво са по-различни възрастните?
Някой би казал: – Ооо, те се самоконтролират!
Не точно. До голяма степен възрастните са по-внушаеми от децата, не защото някой се опитва умишлено да ги манипулира, а поради собствените им навици, нагласи, етични и социални норми, ценностни системи, стремежите и най-вече ЖЕЛАНИЯ.
Друг поглед върху желанията насочва вниманието върху тяхното естествено използване за създаване на нови съответно бъдещи мисловни състояния върху, които може да бъда запаметена всякаква информация.
И нека се върнем към въпросът за Изкуствения интелект с един шеговит отговор:
Пиша тези редове без помощта на Изкуствен Интелект. Правя го, знаейки, че би го написал по-бързо, може би по-точно формулирано, но едва ли емоционално.
В тези редове целяха да осветлят механиката на десугестивно отключени мисловни и емоционалните състояния и управлението и организация на информацията.
Всеки човек притежава някои от тези състояния, а други не. За щастие може да бъдат създадени нови.
Тайната на подходящото състояние и бъдещето на успешните проекти се крие в съчетаването на гъвкавостта, креативността, дисциплината, вдъхновението, търпението, спокойствието, постоянството, лекотата, ангажираността, анализа на информация, които са под ваш контрол и НЛП спомага създаване на тяхната архитектура.
Лора Арнаудова