clock Работно време: 9:00 до 18:00

Блог

Личностно развитие, мотивация, влияние, креативност

Наемайте лидери за това, което могат, а не за това, което са постигнали в миналото

calendar 13.02.2025

Сподели:

Наемайте лидери за това, което могат, а не за това, което са постигнали в миналото

Множество проучвания показват, че повишенията все още до голяма степен са награда за минали резултати и че организациите продължават да приемат, че качествата, които са направили някого успешен досега, ще продължат да го правят успешен и в бъдеще (дори ако отговорностите му се променят). Това, разбира се, може да обясни защо все още има голям брой некомпетентни лидери.

Организациите, които искат да изберат най-добрите хора за ръководни позиции, трябва да променят начина, по който оценяват кандидатите. Следващия път, когато наемате кадър на ръководна позиция, задайте си тези три въпроса:

1. Кандидатът има ли уменията да бъде високоефективен служител или уменията да бъде ефективен лидер?

Нивото на представяне на отделните служители се измерва до голяма степен чрез техните способности, харесване и стремеж. Лидерството, напротив, изисква по-широк набор от черти на характера, включително високи нива на почтеност и пълна липса негативни качества като нарцисизъм или психопатия.

Разликата между тези две групи умения обяснява защо великите спортисти често се оказват посредствени треньори (и обратното) и защо хората с високи резултати често не успяват да успеят на лидерски позиции.

Всички знаем, че най-успешните продавачи, разработчици на софтуер и борсови брокери имат изключителни технически умения, познания в областта, дисциплина и способности за самоуправление. Но могат ли същите тези умения да бъдат използвани, за да накарат група хора да пренебрегнат егоистичните си планове и да си сътрудничат ефективно като екип? Вероятно не. Лидерите наистина трябва да придобият определено ниво на техническа компетентност, за да утвърдят доверието на хората към себе си, но твърде много опит в една област може да бъде недостатък. Експертите често са възпрепятствани от фиксирани нагласи и тесни възгледи, произтичащи от дългогодишния им опит. Великите лидери обаче са в състояние да останат отворени и да се адаптират, независимо колко опитни са. Те успяват, защото са в състояние непрекъснато да се учат.

2. Мога ли наистина да се доверя на оценката на представянето на този кандидат?

Най-често срещаният показател за нечие представяне е една субективна оценка от пряк пряк ръководител. Това прави подобни оценки уязвими към пристрастия и политика. В резултат на това мерките за ефективност може да не са толкова надеждни, колкото си мислите.

Това вероятно е причината жените все още да бъдат повишавани по-малко от мъжете, дори когато представянето им е идентично. Много организации насърчават хора на ръководни позиции, защото те „създават правилното впечатление“, дори ако действителният им принос е минимален.

Ако си зададете горния въпрос и отговорът е „не“, отделете малко време, за да помислите как изглежда доброто лидерство във вашата компания. Търсите ли лидери, които могат да постигнат страхотни резултати? Да съберат хората? Да слушат и развиват другите? Или търсите лидери, които могат да въвеждат иновации и да помагат за развитието на бизнеса? Всяка компания се нуждае от различни типове лидери по различно време и някой, който се представя добре в настоящата си роля, може да не е правилният човек, който да ви помогне да постигнете най-непосредствените си цели.

3. Гледам ли напред или назад?

Тайната на избора на велики лидери е да се предскаже бъдещето, а не да се награждава миналото. Всяка организация е изправена пред проблема как да идентифицира хората, които е най-вероятно да ръководят екипи в моменти на нарастваща сложност, несигурност и промяна. Такива хора може да имат много различен профил от тези, които са успели в миналото, както и от тези, които успяват в настоящето.

В днешния непрекъснато променящ се свят се очаква бизнесите да растат толкова бързо, колкото и съпътстващите ги технологии. Това, което е работило в миналото и това, което работи в настоящето, може изобщо да не работи в бъдеще. Следователно компаниите трябва да мислят нестандартно. Което означава да вземете „хора, които мислят различно“ и да ги поставите на лидерски роли. След което да им дадете подкрепа и време да се докажат…

Трябва също така да разгледате допълнително хората, които „може да не са готови“, и да ги анализирате въз основа на тяхната амбиция, репутация и страст към вашия бизнес. Често най-младите, най-пъргавите и най-уверените хора се превръщат в невероятни лидери, въпреки че техните резултати може да не са най-добрите. Марк Зукърбърг, един от най-успешните изпълнителни директори от десетилетия по много показатели, няма почти никакъв бизнес опит, преди да създаде Facebook. Стив Джобс не е управлявал голяма компания преди Apple, но той има прозренията, връзките и стремежа да я превърне в лидер на пазара.

Време е да преосмислим понятието лидерство. Ако преминете отвъд насърчаването на тези с най-голяма компетентност и започнете да мислите повече за тези, които могат да ви отведат там, където искате да отидете, вашата компания ще процъфтява. С други думи, започнете да разглеждате тези, които имат висок потенциал, а не само най-добрите изпълнители.

Как лидерите могат да се отворят към своите екипи, без да споделят твърде много?

05.03.2025

Как лидерите могат да се отворят към своите екипи, без да споделят твърде много?

В ерата на социалното споделяне хората, които работят заедно, знаят все повече и повече един за друг. Като цяло това…

Изкуствен интелект и Принципи на сугестивната комуникация

28.02.2025

Изкуствен интелект и Принципи на сугестивната комуникация

Поставя ли изкуственият интелект отново на дневен ред въпроса: По какъв начин човешкото същество съчетава знание, анализ на информация и…

Топ умения за продажби през 2025 г.: Овладяване на изкуството да продавате в един променящ се свят

07.01.2025

Топ умения за продажби през 2025 г.: Овладяване на изкуството да продавате в един променящ се свят

Докато навлизаме в 2025 г., пейзажът на продажбите се развива по-бързо от всякога. Дните на универсалните реклами и транзакционните продажби…

Тенденции в обучаването на хора. Какво беше и какво предстои през 2025-27 година?

19.12.2024

Тенденции в обучаването на хора. Какво беше и какво предстои през 2025-27 година?

Кои бяха най-търсените обучения, програми и курсове през 2024? НЛП България предлага програми за развитие на меки умения в мениджмънт,…

Shopping cart0
Няма продукти в количката